Jak prowadzić fanpage
Photo Credit To Fotolia.com, Jr_casas

Jak prowadzić fanpage

Jak prowadzić fanpage na Facebooku i odnieść sukces

1 000 000 000 zarejestrowanych użytkowników. Jeden miliard. Imponująca ilość i łakomy kąsek. Niewiele jest dziś firm, instytucji czy organizacji, które ignorowałyby potencjał Facebooka. Wszystkim więc towarzyszy pytanie: Jak uszczknąć dla siebie kawałek tego tortu?

W tym artykule podaję kilkanaście zasad, których przestrzeganie gwarantuje, że Twój fanpage zdobędzie nieprzeciętną popularność.

Tekst: Dexter Wols
Korekta i redakcja: Monika Szeszko-Zaborowska
Nasz fanpage: www.facebook.com/beSlow

Przeczytaj też artykuł: „Jak zarabiać na fanpage

Zanim jednak podam receptę na facebookowy sukces, muszę wspomnieć o dwóch podstawowych cechach charakteryzujących ten najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Ich zrozumienie (i pogodzenie się z nimi) to połowa sukcesu w drodze do zgromadzenia setek tysięcy lajków.
Cecha 1: Facebook to biznes. Ogromny biznes. Jednym z dwóch głównych celów stawianych sobie przez jego zarząd są dodatnie wyniki finansowe. Nie miej złudzeń.
Cecha 2: Twórca portalu, Mark Zuckerberg twierdzi, że jego misją – misją Facebooka – jest zmiana świata na lepszy poprzez działania społecznościowe. Nawet jeśli to tylko zabieg marketingowy, to trzeba pamiętać, że misja ta będzie znajdowała odzwierciedlenie w wielu płaszczyznach działalności portalu.

Facebook jest ważny?

Ambicją Zuckerberga jest zgromadzenie wartościowych treści i ułatwienie dostępu do nich przeciętnym użytkownikom internetu. Coraz częściej mówi się o tym, że FB staje się swoistym „internetem w internecie”. Zbieżność tych odczuć z rzeczywistością potwierdza choćby nie spotykana dotąd na tak wielką skalę akcja pod hasłem „internet.org by Facebook”. Jest to inicjatywa, która ma umożliwić dostęp do internetu ponad 2 miliardom ludzi na całym świecie, całkowicie za darmo. Co to oznacza? Ano to, że nie będzie opłat za dostęp do sieci. Jednak trzeba wiedzieć, że ten dostęp będzie ograniczony do kilku podstawowych funkcji. Jedną z nich będzie właśnie Facebook. Czy to źle, czy dobrze? To już temat na oddzielny artykuł. Załóżmy więc czyste intencje twórców Facebooka i oceńmy „internet.org” pozytywnie.
Ten tekst powstał, aby pomóc Wam w dotarciu do jak najszerszego grona potencjalnych czytelników, fanów, klientów. Dodatkowe 2 000 000 000 użytkowników może w tym wyłącznie pomóc. Jeśli tylko odnajdziecie się w tej przestrzeni.

Co to jest Facebook?

Jak już wspomniałem, to biznes i misja. Rozsądnie jest założyć, że 51% udziałów w przedsięwzięciu ma biznes, a pozostałe 49% misja. Według Zuckenberga: „nie dostarczamy usług, by na nich zarabiać, ale zarabiamy, by dostarczać lepsze usługi”. Przyjmijmy więc, że działania Facebooka skierowane są na rozwój i poprawę kontaktów między ludźmi oraz na podnoszenie jakości tych kontaktów.
FB jest więc platformą do komunikacji między ludźmi, przy jednoczesnym weryfikowaniu treści w sposób pomagający odsiać te bezwartościowe lub o nikłej wartości. Oczywiście nadal w dużej części jest to biznes, który musi generować przychody dla ogromnego organizmu, który nim zarządza.

Grafika_do_artykulu_o_facebooku_01a

Jeśli będziesz przestrzegać poniższych zasad, możesz mieć pewność, że odniesiesz w sieci sukces.

Nie miej złudzeń – Facebook to biznes

Jeśli misją Facebooka jest jakość kontaktów społecznościowych, oznacza to, że sztab informatyków i analityków (prawdopodobnie najlepszych na świcie) pracuje nad tworzeniem algorytmów weryfikujących wszystkie Twoje działania. Mechanizmy, jakie konstruują, są o wiele bardziej zaawansowane i skuteczne niż przeciętny administrator fanpage’a jest w stanie sobie wyobrazić. Przyjmijmy więc, że oszukanie tych mechanizmów nie jest proste i zdecydowanie łatwiej jest działać w sposób, którego się od nas oczekuje.

Facebook realizuje misję

Algorytmy Facebooka wychwycą większość działań, które zmierzają do sztucznego pozyskiwania ruchu, lajków, odsłon, udostępnień, promocji produktów itp. Niech Twoje działania symulują naturalne, nie mechaniczne czynności. Jeśli wyślesz około 50 wiadomości tej samej treści, algorytmy rozpoznają to jako spam. Najpierw zostaniesz poproszony o potwierdzenie, że nie jesteś robotem, potem zablokują Ci możliwość wysyłania wiadomości, a w skrajnym przypadku, jeśli się nie zastosujesz do zaleceń, Twój fanpage zostanie zablokowany. Stosuj więc działania masowe rozsądnie i raczej niech nie będą one zbyt… masowe.

Facebookiem kieruje sztuczna inteligencja

Gdyby na jednego spośród miliarda użytkowników poświęcić 10 sekund dziennie, potrzebne byłoby około 350 000 pracowników każdego dnia. W rzeczywistości działania użytkowników Facebooka wymagają średnio około 2500 reakcji dziennie. Dla człowieka oznaczałoby to konieczność poświęcenia każdemu facebookowiczowi mniej więcej 30 minut. Idąc tym tropem, Facebook powinien zatrudniać około 60 milionów pracowników, aby organizować ruch na swoim portalu. Nie ma wątpliwości, że większość działań na FB moderowana jest przez automaty.

Rób to z pasją

Podręcznik biznesu: strona pierwsza, rozdział pierwszy…
Praca nad fanpage’em wymagać będzie od Ciebie dużego zaangażowania. Odpowiedz sobie na pytanie, jak długo będziesz w stanie zmuszać się do robienia czegoś, co nie sprawia Ci przyjemności? Prowadzenie strony na FB to kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset interakcji dziennie. Lepiej wybierz branżę i temat, który naprawdę Ci odpowiada, albo na którym dobrze się znasz. W przeciwnym razie, po kilku dniach zabraknie Ci pomysłów na kolejne ciekawe posty.

Po co? Dla Kogo? Co chcesz osiągnąć?

Tworząc fanpage, zapewne znasz odpowiedzi na te pytania. Jeśli nie – poświęć chwilę i zapisz sobie odpowiedzi. Nawet jeśli to, co tworzysz jest wynikiem wyłącznie zawodowych działań, określenie celów bardzo pomoże Ci w procesie rozwijania przedsięwzięcia. Największe korporacje działają w oparciu o te proste zasady, ponieważ są sprawdzone i skutecznie.

Pierwsze kroki

Wiesz, co chcesz robić. Wiesz, o czym będzie Twoja strona. Wiesz, kto będzie ją oglądał i po co.
Przygotuj wpisy (najlepiej kilkanaście) i opublikuj je.

Zaproś znajomych

Gdy już opublikujesz treść, zaproś swoich znajomych do odwiedzenia i polubienia Twojego fanpage’a. To od nich zaczynają się działania wirusowe, czyli popularyzacja Twojej strony. Im więcej znajomych zainteresuje się treścią, tym więcej osób trafi do Ciebie. Poproś znajomych, aby udostępniali posty, które publikujesz. Nakłoń jak najwięcej z nich, aby zaprosili z kolei swoich znajomych do odwiedzenia Twojej strony. Zakładając, że masz około 150 znajomych, a każdy z nich kolejnych 150, daje to w sumie 22 500 osób, do których możesz dotrzeć na dobry początek.

Nie zrażaj się

Jeśli Twoją stronę polubi 100 znajomych i kilkudziesięciu opowie o tym w swoim środowisku, czyli udostępni post, uznaj to za sukces. Przed Tobą jeszcze długa droga, jednak zaczynasz dobrze.

Liczy się zaangażowanie

Zaangażowanie i aktywność są ważniejsze niż ilość lajków. Często fanpage’e z mniejszą liczbą fanów cieszą się dużo większą aktywnością, niż te, które uzbierały ich setki tysięcy.

Nie zasypuj fanów postami

Lepiej opublikować jeden czy dwa dobre i wartościowe posty dziennie niż zasypywać odbiorców kolejnymi wpisami (wszystko może się przejeść).

Dopasuj treść do odbiorców

Wiesz dla kogo prowadzisz fanpage, więc wiesz, czym interesują się Twoi obecni i potencjalni fani. Publikuj wartościowe treści, które ich zainteresują. Czasami lepiej nic nie opublikować, niż wstawić post słabej jakości. Jeśli Twój fanpage zadebiutował stosunkowo niedawno, pisz krótko i na temat. Jeśli masz już wiernych czytelników, możesz sobie pozwolić na dłuższe treści (pod warunkiem, że są ciekawe).

Jasne, konkretne i sprawdzone informacje

Pisz rzetelnie, konkretnie i w przystępny sposób. Twoi fani z łatwością rozpoznają wpisy bezwartościowe, a to odbije się na ich aktywności.

Dobre zdjęcia

Większość z nas jest wzrokowcami, przyzwyczailiśmy się do szybkiego odbioru i przetwarzania informacji. Ciekawe zdjęcie przyciągnie szybciej niż niejeden tekst. Pamiętaj jednak, że algorytmy Facebooka weryfikują zdjęcia, które publikujesz. Im bardziej niepowtarzalne są te, które umieszczasz na swojej stronie, tym większa będzie grupa, do której post dotrze.

Podawaj źródło

Prawdopodobnie spora część tego, co opublikujesz pochodzić będzie z internetu. Działaj legalnie, nie wykorzystuj zdjęć czy tekstów bez podania ich źródła. Czasami autorzy nie życzą sobie, aby kopiować ich materiały – zwróć na to uwagę – to buduje Twoją wiarygodność i szacunek do Ciebie.

Aktywność

Dla algorytmów Facebooka istotna jest Twoja aktywność. Świadczy ona o zaangażowaniu i wkładzie w rozwój portalu i jest bardzo łatwa do zweryfikowania. Czytaj wpisy innych, odpowiadaj na komentarze, odpisuj na wiadomości, polub strony Twoich fanów, zaproś ich do interakcji, sporo klikaj…

Reaguj szybko

To kolejny czynnik, który podnosi Twoją aktywność i jest dobrze oceniany przez automaty FB. Im szybciej odpiszesz na komentarz lub odpowiesz na wiadomość, tym większe możliwości dotarcia do odbiorców zaoferuje Ci Facebook.

Słuchaj i odpowiadaj

Pomijając algorytmy, pamiętaj, że po drugiej stronie jest człowiek. Twoi fani chcą być wysłuchani, chcą aby ktoś zareagował na to, co mają do powiedzenia. Nie pozwól, aby ich słowa i opinie trafiły w próżnię.

Nie kupuj lajków

Nic Ci to nie da. Będziesz mieć sporą liczbę polubień w statystykach, jednak nie wpłynie to na ruch na stronie. Ponadto każdy, kto zainteresuje się Twoim fanpage’em komercyjne, natychmiast zweryfikuje jego jakość, choćby sprawdzając wartość „Osoby, które o tym mówią”.
Nasz fanpage (www.facebook.com/beSlow) ma dziś około 70 000 polubień i współczynnik „Osób, które o tym mówią” na poziomie od 15 000 do 100 000. To rewelacyjne wyniki. Zazwyczaj wartość ta waha się w okolicach 6000–15 000 (przy około 70 000 fanów). Można więc przyjąć, że liczba „Osób, które o tym mówią” powyżej 15–20% liczby fanów, to wynik zadowalający. Jeśli jest mniejszy, to znaczy, że Twoi fani są nieaktywni, czyli albo nie interesuje ich to, co publikujesz, albo z założenia są to fani „martwi”, na przykład kupieni.

Daj sobie czas

Zbudowanie wartościowego i poważnego fanpage’a i zgromadzenie wokół niego zaangażowanych fanów wymaga czasu. Można wyobrazić sobie profil, który w krótkim czasie zgromadzi setki tysięcy fanów. Jednak są to wyjątki i rzadko wiążą się ze stałą i zaangażowaną grupą fanów, która będzie wierna przez lata. Tu nie zajmujemy się złotymi strzałami i treściami z dolnej półki.
Z doświadczeń z www.facebook.com/beSlow wynika, że rok to optymalny czas, aby zobaczyć dobre efekty.

Konsekwencja

Przyzwyczaj ludzi do tego, że na Twoim profilu mogą znaleźć informacje o konkretnej tematyce. Chętniej wrócą, będą obserwować stronę, jeśli tylko zapewnisz im stały dostęp do treści, które ich przyciągnęły. Jeśli zmienisz tematykę fanpage’a, licz się z tym, że zainteresowani poprzednią tematyką znikną lub staną się nieaktywni.

Zadawaj pytania

Jeśli wyrazisz swoją opinię lub opiszesz krótko jakieś zagadnienie, czasami dodaj na końcu pytanie: „Co o tym myślicie?”, „Jak Wam się podoba?”. To skłoni fanów do dyskusji, a każda interakcja podnosi oceny Twojego fanpage’a „w oczach” robotów Facebooka.

Zwracaj się w bezpośrednio do odbiorcy

Nie wygłaszaj kazań, nie moralizuj. Twój autorytet ma wynikać z tego, o czym piszesz, a nie z tego, w jaki sposób to robisz. Swoje wypowiedzi kieruj do ludzi, nie w powietrze, pisz w pierwszej osobie, kieruj komunikat personalnie, jeśli tylko jest to możliwe.

Śledź statystyki

Analizowanie statystyk pozwoli Ci poznać swoich fanów jeszcze lepiej. Dowiesz się, kiedy i co czytają najchętniej, w jakim są wieku, jakiej są płci i czym się interesują. To nieocenione informacje, a dostępne od ręki.

Poznaj godziny aktywności fanów

Godzina jest ważna, ale musisz kontrolować swoje statystyki i sprawdzać, w jakich porach Twoi fani najchętniej siadają do komputera. W przypadku www.facebook.pl/beSlow są to godziny wieczorne (około 20.00) oraz koło południa. To wynika ze specyfiki czytelników {slow}. Twoja grupa może być zupełnie inna. Sprawdź to.

Dodawaj posty regularnie

Gdy już dowiesz się, jaka jest Twoja „złota godzina”, staraj się dodawać posty każdego dnia, o podobnych porach.

Dbaj o aspekty techniczne

Kompresuj zdjęcia do plików JPG, jednak w taki sposób, aby ich jakość nie była zbyt niska. Pilnuj rozdzielczości obrazka i maksymalnej wielkości pliku. Zbyt duży plik zostanie przez FB przeskalowany i skompresowany, co odbije się na jego jakości. O wiele korzystniej jest samemu zadbać o właściwą kompresję, bo wówczas ma się nad nią kontrolę. Nie będę opisywał tu właściwych formatów zdjęć, ponieważ zmienia się to dość często. Bez problemu znajdziesz w Google aktualne wymiary. Pamiętaj jednak, aby wyszukiwać najnowsze informacje.

Wspieraj wartościowe wpisy fanów, eliminuj spam

Jeśli któryś z fanów chce się podzielić na Twoim fanpage’u swoim zdjęciem, linkiem do ciekawej strony, nie ukrywaj go, chyba że jest to forma bezpośredniej reklamy, która nie ma nic wspólnego z tematami zamieszczanymi na Twojej stronie. Z doświadczenia wiem, że wielokrotnie z takiego udostępniania wynikają dobre rzeczy – pojawiają się ciekawe tematy i kontakty.

Bądź wdzięczy za wsparcie

Jeśli ktoś udostępni Twój post lub inną treść, podziękuj mu za to. Od razu. Ktokolwiek wysyła do Ciebie ciekawe, nie będące autopromocją lub spamem materiały, robi to, bo prawdopodobnie docenia Twoją pracę i okazuje w ten sposób zaangażowanie i szacunek. Nie wolno tego ignorować.

Czytaj i lajkuj wpisy

To najprostsza forma podziękowania i uznania za aktywność fanów. Informacja o tym, co zrobisz trafi do nich, a oni będą Ci za to wdzięczni i z przyjemnością wrócą do Ciebie.

Lajkuj inne fanpage’e, buduj sieć kontaktów

Pamiętaj jednak, że działać należy w zakresie tematów bliskich Twojemu profilowi. Nie klikaj bezmyślnie na fanpage’e innych, jeśli nie są związane tematycznie z Twoim. Nadmierna ilość kliknięć może zostać zakwalifikowana przez algorytmy Facebooka jako spamowanie i zakończyć się zablokowaniem niektórych opcji lub nawet całego fanpage’a.

Używaj opcji „Polub jako strona”

Domyślnie klikając na innej stronie „Lubię to”, polubisz ją jako prywatny profil. Aby polubić fanpage kogoś innego w imieniu Twojego fanpage’a, musisz znaleźć tę opcję – dziś znajduje się ona obok klawisza „Wiadomości”, po prawej, pod grafiką górną. Należy kliknąć trzy kropki (…) i tam szukać tej możliwości. W przypadku postów „lubiącego” zmienia się ikonka po prawej stronie, na dole każdego posta.

Weryfikuj wpisy fanów

Jeśli przytrafi się mało konstruktywny wpis, postaraj się dowiedzieć, dlaczego ktoś ma takie, a nie inne zdanie. To Twój fanpage i nie musisz akceptować na przykład wulgaryzmów czy hejtu.

Konkursy i inne „łapacze” lajków

Tego unikaj. Przyciągaj fanów zawartością. Chyba że zależy Ci na ilości, a nie na jakości.

Mów o innych fanpage’ach

Warto mówić o innych – pokazywać ich działania. Kiedy dodasz link do innego fanpage’a, dana osoba będzie miała o tym informację. Tak budujesz sieć powiązań. Czasami właściciel treści, poprzez jej udostępnienie, przysporzy Ci więcej fanów niż sama publikacja posta.

Jak zarobić na fanpage’u

To dość obszerny i niełatwy temat. Dlatego postanowiłem opisać go w oddzielnym tekście, który pojawi się na www.beSlow.pl niebawem. Jeśli zapiszesz się do naszego newslettera, dostaniesz o tym informacje chwilę po jego zamieszczeniu. Zapraszam.
Okienko do zamówienia newslettera znajdziesz na dole strony po prawej, na ciemnym tle, w stopce.

Przeczytaj też artykuł: „Jak zarabiać na fanpage

Jeśli masz jakieś pytania, zapisz je w komentarzach do tego tekstu (poniżej) – postaram się odpowiedzieć na nie wszystkie.

Mam nadzieję, że już wiesz, jak prowadzić fanpage na Facebooku…

Odwiedź też nasz fanpage: www.facebook.com/beSlow.

Related posts

11 Comments

  1. Michał

    Właśnie ruszyłem z fanpagem zajmującym się designem, rysunkiem. Póki co amatorsko, ponieważ dopiero zacząłem studia, jednak uważam, że ma potencjał. Trudno jest mi dotrzeć do ludzi, fanów, świata. Czy jest na to rada?

    Reply
    1. Redakcja

      Michał, rada jest zawsze jednak nie jest to proste i do opisania w kilku słowach. Myślę, że w tym tekście znajdziesz wiele informacji, które pomogą Ci wystartować.

      Reply
    1. Redakcja

      Intencją autora było wyjaśnienie podstawowych zagadnień związanych z prowadzeniem fanpage oraz podzielenie się własnymi doświadczeniami.

      Reply
  2. Przemysław Ciemniejewski

    Polecasz jakąś literaturę odnośnie prowadzenia fanpage’u i facebooka w ogóle? Szukam czegoś wydanego w 2015 i później.

    Reply
    1. Redakcja

      Przemek, w kontekście częstych zmian w tym sektorze, jest mało prawdopodobne. Nie ośmielę się polecać czegokolwiek, choć nie jestem wyznacznikiem, bo z literatury korzystam w tym zakresie niewiele – jestem pragmatykiem.

      Reply
    1. Redakcja

      Jakiś czas temu, pracując w innej firmie, zarządzałem budżetem na reklamę Facebook’ową. Aby nie rozpisywać się tu zbyt mocno – bo to temat rzeka – powiem tak – z moich doświadczeń reklama na Facebook jest podobnie skuteczna do tej w Google AdWords. Oczywiście każda z nich wymaga zupełnie innego planowania i strategii i właściwie trudno je porównywać. Mam na myśli, że wydając 10.000 zł na Facebook’u i 10.000 na AdWords osiągniesz podobny efekt jednak innymi metodami.
      Co myślisz, aby opublikować na łamach {slow} dwa teksty z tego cyklu: “Jak zarabiać na FB” i “Jak przemycać treści reklamowe na FB”?

      Reply

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *